۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۵۸

سرشار در گفتگو با مهر:

دلیل رفتن واعظی از نهاد کتابخانه‌ها مشخص نشد/ برخورد سیاسی با مقوله فرهنگ در دولت تدبیر وامید

دلیل رفتن واعظی از نهاد کتابخانه‌ها مشخص نشد/ برخورد سیاسی با مقوله فرهنگ در دولت تدبیر وامید

رئیس هیئت مدیره انجمن قلم با اشاره به انتصاب محمدحسین ملک‌احمدی به جای منصور واعظی به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، که اواخر سال گذشته صورت گرفت گفت: در این تغییر و تحول مشخص نشد که چرا شخصی که در کارش موفق بوده، باید برود؟ در حالی که مسائل سیاسی را هم با کار فرهنگی خلط نکرد.

محمدرضا سرشار رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با وجود همه انتقادهایی که به دوران دبیرکلی آقای واعظی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارم، و البته انتقادهایی جدی و مهم هستند، باید انصاف داد و اشاره کرد که کارهای بزرگی در آن دوره انجام شد که یکی از آن‌ها، این بود که برای اولین بار در کشورمان، در کتابخانه‌های عمومی، بخش کودک و نوجوان تاسیس و به سرعت هم تجهیز شد. این کار باعث شد هم بچه‌ها به همراه پدر و مادرشان به کتابخانه‌های عمومی و بخش ویژه خودشان بروند و هم جان تازه‌ای در بازار نشر کودک و نوجوان دمیده شود. این کار انصافا بازار کتاب کودک و نوجوان را تکان داد و امیدهایی در این زمینه دمید.

وی افزود: برخی از دیگر برنامه‌های مثبت نهاد کتابخانه‌ها در دوره قبلی از جمله راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه است که نمونه‌های مشابه آن را به طور رها شده دیده بودیم و ایستگاه‌های مطالعه، نمونه‌ای بهتر و با دامنه وسیع‌تر بود. این نکات به جای خود، و انتقادها هم به جای خود. اما یکی از کارهایی که در دوران آقای واعظی انجام شد، حمایت از انتشار ماهنامه «اقلیم نقد» بود. در تابستان سال 91 بود که بعد از ارائه طرح‌های انجمن قلم برای توسعه مطالعه و همکاری با نهاد کتابخانه‌ها، ماهنامه‌ای تخصصی ادبی به نام «اقلیم نقد» منتشر شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن قلم گفت: متاسفانه در تغییر و تحولی که به واسطه روی کار آمدن دولت جدید، در نهاد کتابخانه‌ها رخ داد، انتشار این نشریه بعد از 12 شماره متوقف شد. در این تغییر و تحول مشخص نشد که چرا شخصی که در کارش موفق بوده، باید برود؟ در حالی که مسائل سیاسی را هم با کار فرهنگی خلط نکرد. اما دبیرکل جدید نهاد کسی بود که صرف نظر از مواضع سیاسی‌اش، پیش از آقای واعظی دبیرکل نهاد بوده و مدیر موفقی نبوده است. مشخص بود که این انتصاب، یک برخورد سیاسی با مقوله فرهنگ است که با فرهنگ و البته شعار دولت جدید مبنی بر داشتن تدبیر و امید در تعارض است.

سرشار در بخشی از سخنانش گفت: یکی از بی‌تدبیری‌های آقای ملک‌احمدی این بود که بسیاری از طرح‌های ویژه دوره قبلی نهاد را تعطیل کرد. البته نه به معنی تعطیلی کامل بلکه به این معنا که طرح‌ها بررسی و در صورت تائید شدن، دوباره اجرایی شوند. این برخوردها سیاسی بودند. صحبت انقلاب و تغییر حکومت در کار نیست. در یک نظام واحد که دولت‌ها تغییر می‌کنند و می‌روند و می‌آیند، با تغییر یک مدیر، نباید مدیر جدید تا این حد بدبینانه به موضوع نگاه کند که عمده فعالیت‌های مدیر قبلی را تعطیل کند. این کار صحیح و مدبرانه‌ای نیست. اگر قرار باشد وقتی که دولت تغییر می‌کند، کارهای فرهنگی دچار وقفه شود، چیزی از این ممکلت باقی نمی‌ماند.

وی در ادامه گفت: «اقلیم نقد» اولین نشریه وزین ماهانه در کشور بود که در حوزه نقد فعالیت داشت. نمی‌توان نشریه را تعطیل کرد تا دید که خوب است یا بد. حتی اگر هم می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، می‌توان در یک هفته این کار را انجام داد. ولی مجله از اسفندماه 92 تا به حال منتشر نشده و کسی هم پاسخگوی ما نیست. این که نه مجله چاپ شود و نه جوابی بدهند، خیلی بد است. من هم جوانی تازه از راه رسیده نیستم که به خاطر هر مساله‌ای راهی دفتر مدیران بشوم. اگر مدیریت نهاد در سایر مسائل این‌گونه عمل کند که به نظر می‌رسد عمل می‌کند، این سوال پیش می‌آید که مگر چقدر از عمر دولت باقی مانده است و آقای ملک‌احمدی چقدر فرصت دارد؟ چون اگر بخواهند با همین رویه جلو بروند، بررسی خوب و بد کارها تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت.

سرشار گفت: به طور کلی دولت باید واقعا به شعار خودش یعنی تدبیر و امید عمل کند. یک بخش از این عمل کردن به شعار، در انتخاب مناسب مدیران و بخش دیگرش به نظارت بر کار آن‌ها بستگی دارد. امیدوارم که در آینده شاهد عمل به این شعار توسط دولت باشیم.

 

کد خبر 2294337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha